Trafikverket, Sundsvalls kommun, Region Västernorrland och SCA har nu enats om en ny lösning för Maland och Tunadalsspåret och hur den ska finansieras. En upprustning av Tunadalsspåret och byggnation av nytt mötesspår kan starta redan 2018.

Satsningen på logistikparken ger effektiva godstransporter och ökar därmed konkurrenskraften och tillväxtmöjligheterna för regionens företag.
Läs mer »
Koppling mellan tre transportslag; båt, tåg, lastbil ger:
-flexibla transportlösningar.
-goda miljövinster när gods flyttas från lastbil till tåg och båt .
Läs mer »
Logistikparken är en viktig del i satsningen på att bygga ett biogaskombinat. Ett energisamarbetet mellan Sundsvall Energi och SCA betyder också ett kraftigt minskat oljeberoende och tryggare fjärrvärmeleveranser.
Läs mer »
Trafikverket, Sundsvalls kommun, Region Västernorrland och SCA har nu enats om en ny lösning för Maland och Tunadalsspåret och hur den ska finansieras. En upprustning av Tunadalsspåret och byggnation av nytt mötesspår kan starta redan 2018.
Planen med miljökonsekvensbeskrivning (MKB) finns tillgänglig för granskning mellan den 14 december 2016 och den 24 januari 2017. Planen omfattar även arbete i vatten så kallad vattenverksamhet, med bro över Selångersån, omdragning av Hulibäcken till nytt läge och ny trumma för Sticksjöbäcken.
Plats för handlingar:
Trafikverket, Nattviksgatan 8 i Härnösand samt på Sundsvalls kommun, Norrmalmsgatan 4 i Sundsvall.
Handlingarna finns även här på hemsidan under Dokument – Aktuella handlingar
Öppet hus:
Tisdagen den 17 januari 2017 på Bergsåkers Folkets Hus, Västra Vägen 105, Sundsvall. Representanter från projektet finns på plats kl. 17-20. Vi berättar om projektet, svarar på frågor och tar del av dina synpunkter. Vi kommer att hålla en allmän information kl. 18:30. Vi bjuder på fika. Välkommen!
Synpunkter: Dina synpunkter ska ha inkommit till Trafikverket Ärendemottagningen, Investering, Box 810, 781 28 Borlänge eller investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 24 januari 2017. Ange diarienummer TRV 2015/35759
Mer information hittar du på Trafikverkets hemsida
http://www.trafikverket.se/bergsaker
Ett nytt nummer av Byggplats Sundsvall är ute. I det numret kan du läsa om Sandahls Goods & Parcel som vill öka tågtransporterna till och från Sundsvall. De driver kombiterminalen i Sundsvall på uppdrag av Sundsvall Logistikpark AB
”Det är oerhört glädjande för oss att få det här uppdraget. Sundsvall ligger bra geografiskt i och med att det binder ihop Jämtland och Norrlandskusten. Det gör det lättare att jobba som vi vill, med tågtransporter så långt det är möjligt och med lastbildar enbart på kortare sträckor, säger Johan Ebefors, som är vd på företaget.”
Gods som ska till flera hundra företag kommer till Sundsvalls kombiterminal varje dag. Godset har rest en lång väg och den sista biten ut till slutkunden blir det lastbil. Mer gods skulle kunna transporteras på järnväg till och från Sundsvallsregionen om kombiterminalen kunde ta emot fler tåg. Därför behöver den flyttas till logistikparken. Det är viktigt för miljön.
”Jag tror att det är jättebra om fler intresserar sig för vad det är som står i butikernas hyllor och funderar på hur det har kommit dit. Privatpersoner kan ifrågasätta och beställare kan ställa krav. Tillsammans kan vi åstadkomma en förändring”, säger Johan Edefors.
Läs hela artikel och allt annat som händer i Sundsvall i senaste numret av Byggplats Sundsvall.
– För lite fokus på godstransporterna, säger Skogsindustrierna. – För att öka kombitrafiken behöver vi flytta kombiterminalen från centrala Sundsvall till logistikparken och knyta ihop den med hamnen, säger Sundsvall Logistikpark.
Nya Ostkustbanan arrangerade ett ”rundabordssamtal” om Sveriges längsta flaskhals, 27 mil, i Riksdagen den 23 november 2016. Sundsvall Logistikpark medverkade för att berätta om situationen i Sundsvall, om järnvägsanslutningarna till Sundsvalls hamn och logistikparken, som snabbt behöver byggas för att klara den över 100 procentiga godsvolymökningen som kommer att ske inom fem år i regionen.
Sveriges största industrisatsning, Östrand massafabrik, sker just nu i regionen och genererar 4 miljarder i nettoexportvärde varje år. Investeringar sker även i andra industrier vilket genererar ett enormt ökat transportbehov. Endast en bråkdel av allt långväga gods som kommer till Sundsvall går idag på järnväg. För att öka järnvägstransporterna behöver vi flytta kombiterminalen till logistikparken. För att klara den enorma transportökningen på ett hållbart sätt behövs logistikparken och därmed rationella järnvägsanslutningar.
Det var stort intresse i Riksdagen när Nya Ostkustbanan samtalade om hållbara transporter. Medverkade gjorde:
Mattias Goldmann, vd Fores
Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna
Per Bill, landshövding Gävleborg
Marie Israelsson, Marknads- och kommunikationsansvarig Sundsvall Logistikpark,
med flera.
Se hela rundabordsamtalen och intervjuer med några av de medverkande på Nya Ostkustbanans webplats.
Nu handlar vi upp projektering och byggande av en del av logistikparken. Hela logistikparken innefattar kombiterminal, etableringsytor och en containerhamn. Sundsvall Logistikpark AB bjuder nu in att lämna anbud för att detaljprojektera och bygga kombiterminalen och etableringsytorna.
Totalentreprenaden innebär bland annat stora markarbeten och schakter, industrispår, vägar, ledningsarbeten, terrängmudulering med mera. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med SCA, Sundsvalls Hamn AB och Trafikverket.
Sista dag för att lämna in anbud är 2017-01-17.
Trafikverket bjuder in till samråd den 29 november om järnvägen i Maland samt Tunadalsspåret.
Denna inbjudan har skickats ut till berörda fastigheter.
Mer information finns på Trafikverkets hemsida
Den 27-28 oktober bjuder SCA Logistics, Provins Insurance och Transecure in till en tvådagars konferens på Södra berget i Sundvall. Under två dagar ska vi få höra och diskutera om de senaste trenderna inom transport och logistik i norra Europa och Baltiska regionen. Sundsvall Logistikpark kommer att medverka under dagarna. Hoppas att vi ses.
Lär mer om konferensen via länken nedan.
Sundsvall Logistikpark kommer finnas på plats på Logistik- och transportmässan i Göteborg 16-17 november. Välkommen till vår monter A01:10.
Den första oktober tog Sandahls Goods & Parcel över driften av kombiterminalen i centrala Sundsvall. Det har varit en del att göra. Trafikledningen i åkeriet, som tidigare var i Nacksta, har flyttats till kombiterminalen.
– Vi har utbildat personal i åkeriet så att fler ska kunna köra både lastbilarna och maskinerna på terminalen. Då blir vi mer flexibla, säger Anders Nygren, platschef i Sundsvall.
Kombiterminalen försörjer hela regionen med gods. Några exempel på varor som kommer med tåg i containrarna är Polarbröd, som du köper i mataffären, och varor som du handlar i butikerna i Birsta – Ikea till exempel.
När den nya kombiterminalen i logistikparken är klar, ska den här terminalen stängas och hela verksamheten flyttas till logistikparken. Då finns det bättre möjligheter att verkligen öka det långväga godstransporterna, till och från vår region, på tåg.
Polarbröd och Ikea-varor är exempel på sådant som lastas om i kombiterminalen i Sundsvall.
Janne Pettersson och Anders Nygren har jobbat hårt de senaste dagarna för att få verksamheten att flyta på i kombiterminalen i och med övertagandet första oktober.
Byggstart av logistikparken närmar sig. Därmed också upphandling av projektering och byggnation av Sundsvall Logistikpark AB:s del i projektet Sundsvall Logistikpark.
Projektet består i att bygga ut Sundsvalls hamn med en containerhamn, bygga en kombiterminal med logistikytor i anslutning till hamnen samt tillhörande vägar och järnvägar. Nu finns information om den kommande upphandlingen på e-avrop. (Den ligger under Sundsvalls kommun).
Information om kommande upphandling för projektering och byggnation av Sundsvall Logistikpark
Välkommen att kontakta vår projektledare
Magnus Borgström
tel: 060-19 22 98, 072-574 34 14